luni, 18 aprilie 2016

Chanel no 5 EDP

Pentru ca mai am foarte putin din acest parfum, m-am gandit sa-i inchin un articol, binemeritat zic eu. Mai ales ca in aceasta primavara l-am purtat destul de des.

Un clasic atemporal...Un parfum despre care s-au scris si spus deja prea multe...Este intr-adevar un parfum legendar si chiar daca nu l-au avut, multe dintre noi si l-ar fi dorit...

Sa scriu aici despre istoria sa, contextul in care a aparut si mai ales cine l-a creat, e aproape de priosos.

Toti stim (sau daca nu stim aflam) ca a fost creat de un parfumier (destul de logic) care se numea Ernst Beaux in prima jumatate a secolului al XX lea (mai exact in 1921) la cererea mademoisellei Chanel care isi dorea sa creeze un parfum adaptat trendului pe care il promova, simplitate si modestie in moda; bine cunoscutele taioare si fuste simple de tweed, in contrast cu moda de dinainte de primul razboi mondial.

Contextul istoric ar aparitiei acestui parfum este urmatorul : dupa razboi era criza economica in Europa, hainele trebuiau sa fie croit modest, adaptate clasei muncitoresti care se marea pe zi ce trece, o data cu numarul fabricilor), iar parfumurile luxuriante de altadata trebuiau sa fie inlocuite cu un parfum modest, simplist si usor de purtat de toate doamnele indiferent de clasa.

Desi pentru noi, in secolul XXI pare un parfum puternic, cu note floral-aldehidice, aproape greu de purtat, aflati ca atunci cand a fost inventat a fost un deschizator de drumuri tocmai pentru ca era un parfum floral cu note subtile de iasomnie si trandafiri, care contrasta puternic cu parfumurile grele, aproape intoxicante, cu note baroce folosite de burghezia europeana. Adica, in acel context, era un parfum floral subtil ambalat intr-o sticla rectangulara, de o simplitate neobisnuita si puternic contrastanta cu sticlutele bogat ornate de la acea data.

Mi-am cumparat primul parfum Chanel no 5 in timpul facultatii, din banuti chivernisiti cu greu, dar a meritat fiecare leut. Mai mult, am avut noroc ca era la oferta, asa incat parfumul mi-a placut si mai mult.  

Imi plac parfumurile de epoca, ador Givenchy Hot Couture si mai ales Opium YSL dar cine poate concura cu un parfum deja devenit un clasic?

Chanel 5 este primul parfum faimos compus cu aldehide si a ramas si cel mai renumit pana in ziua de azi. Ce sunt aldehidele? Parca imi aduce aminte de lectiile de chimie organica din clasa a X a : alcani, alchene, aldehide... That rings a bell. :)

Pe scurt, aldehidele sunt compusi organici sintetici, folositi pentru fabricarea unor parfumuri mixte (in care se combina esentele organice cu cele florale). Cel mai cunoscut parfum in care s-au folosit aldehide fiind acesta.
Daca retin bine, mirosul actualei EDT s-ar apropia mai mult de cum era in anii 1920 decat cel de EDP. Am aflat abia dupa ce am achizitionat parfumul in varianta EDP, fiind convinsa ca iau un parfum mai persistent.

Imi place acest parfum, are o aura eleganta si distincta. Ador sa-l port iarna, primavara si toamna. Am incercat o singura data sa-l port vara si am spus ca nu voi mai face greseala aceasta. Nu este tipul de parfum care se impaca bine cu caldura si nu il recomand purtat la mai mult de 25 de grade. Parca toate notele florale se disipa si raman note intoxicante aldehidice.

Inainte sa am acest parfum, am testat mai multe parfumuri Chanel, cum ar fi Chanel Mademoiselle si nu m-a impresionat deloc, nici mirosul in sine, nici persistenta. Chiar mi-am zis ca mi se pare un parfum banal, ori nu am eu simtul olfactiv cizelat, ori polipii ma impiedica sa simt toate notele, chiar si cele subtile. Mi se parea un parfum pudrat, fara nicio nota distincta. Sora mai mare, in schimb, no 5 are o amprenta personala care il deosebeste dintr-o mie si pe care nu l-am confundat pana acum cu nici o alta esenta. Aproape as spune ca nici o alta casanu s-a gandit sa creeze un parfum care sa aduca cu Chanel 5, desi de peste 90 de ani se afla constant in topul celor mai vandute parfumuri.

In paranteza fie spus, cred totusi ca o femeie nu e definita numai de parfumul pe care il poarta. Parfumul intregeste o tinuta, dar nu e totul...e foarte important sa stii sa porti un parfum, nu sa il achizitionezi doar pentru ca e un clasic sau are prietena.

Imi place sa observ reactia persoanelor din preajma mea cand port acest parfum. La cele mai multe esente  aud reactii categorice imi place, nu-mi place ...Dar la Chanel no 5, ei bine nici o reactie pozitiva sau negativa, doar ah...Uneori sunt curioasa si as vrea sa intreb ce parere au despre acest parfum, dar cuvintele sunt de prisos. E un mic secret al fiecareia: iti place, nu-ti place.

Nu il pot situa in top 5 al favoritelor (care se schimba de fiecare data), fiindca ma simt mai confortabil invesmantata in arome florale si senzuale cum ar fi Miss Dior Cherie sau Guerlain Insolence (cine nu-l iubeste?), poate si pentru a nu trezi reactii extreme (pozitive sau negative). Daca stau sa ma gandesc bine, in mod surprinzator, prin liceu adoram parfumurile tari, lemnoase, acum pesemne m-am imblanzit si prefer parfumurile girlie. (Trebuie sa mai lucrez la subconstient si la emotiile represate).

All in all, cu siguranta Chanel no 5 e un parfum cu o amprenta distincta care va scrie istorie mult timp de aici inainte. Eu zic ca merita sa-l ai macar o data in viata, fie numai ca sa-l porti doar la ocazii speciale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu